Det svenska dataundret

Hur kan Sverige ligga i framkant inom digitalisering? Och vad har atombomber med Minecraft att göra? Frågorna reds ut i dokumentären ”Det svenska dataundret” som bygger på en idé från Datamuseet IT-ceum.

15 augusti 2016 premiärsändes den timslånga dokumentären ”Det svenska dataundret” på SVT1. I filmen berättas historien om hur vi blev ett av världens mest digitaliserade länder, via stordatorer och atombomber till Spotify, Battlefield och Minecraft.

Idén om en it-historisk dokumentärfilm väcktes hos oss på Datamuseet när vi fick möjligheten att intervjua olika pionjärer som var med om att bygga Sverige som it-nation under mitten på 1900-talet. Vi kontaktade produktionsbolaget Mediabruket som var intresserade av att berätta den här spännande historien, och med stöd från både Westman Wernerska stiftelsen och Internetstiftelsen kunde idén till slut bli verklighet. Med bra input från Internetstiftelsen/Internetmuseum och Mediabruket själva, har filmen vida överträffat vår ursprungliga idé. Tack till alla inblandade!

 

arne

Arne Fernlund skapade 1983 ett av de första svenska spelen som gick på export: Space Action till Commodore 64


Tablåtext om dokumentären:

DET SVENSKA DATAUNDRET – vad har Minecraft med den svenska atombomben att göra?

Sverige är en av de mest framstående IT-nationerna i världen, hela vårt samhälle bygger på digital infrastruktur. Det här är berättelsen om en osannolik resa och om hur några få personer gjort digitaliseringen möjlig. Det hela blir en historia om pionjärernas hårda arbete, om dataspelens magiska kraft, om medvetna statliga IT-satsningar och om hur omstridda Pirate Bay förändrade en hel världs kulturkonsumtion.

Det här är ett nutidshistoriskt dokument som märkligt nog aldrig blivit skrivet.

Det svenska dataundret, är en spännande dokumentärfilm av Melker Becker som tidigare bland annat gjort de folkkära succéserierna Hemliga Svenska Rum och Svenska Hemligheter.

Filmen är producerad av Mediabruket som bland annat gjort Retro för Sveriges Television.